Изложба „FRAMING“ на ВЕСЕЛИН БОРИШЕВ

Първата е показването не просто на еротични снимки в рамки, а на целия процес на манипулиране на крайното възприятие на публиката. Фрейминг в журналистиката означава поставянето на събитията и темите в определена перспектива, в „рамка“. Проектът „Фрейминг“ прави същото. Авторът избира стари използвани рамки, намерени при антиквари, бит пазари или на боклука. За всяка конкретна рамка, която сам реставрира и понякога променя, избира една снимка от архив с над 10,000 еротични кадри, снимани в продължение на над 20 години, и я манипулира дигитално, така че заедно с рамката да постигне внушението, което желае.

Втората концептуална нишка е личното отношение. По аналогия с гонзо журналистиката, при която журналистът не отразява събитията, а участва в тях, в този проект творецът, който освен артист, е и изявен български фотожурналист, създава еротични фотографии без да използва модели. Творбите са базирани предимно на кадри от личния живот на фотографа и точно заради това обектите в тях не са просто обекти, а герои – имат характер и излъчване, въпреки че са анонимни.

В резултат на проекта е създадена колекция от над 250 фотографски произведения в различен стил и емоция, и с многообразие от размери – от миниатюрно кръгче с диаметър 8 см до рамка с ширина 1 метър.

Освен че показва творби с художествена стойност, изложбата е необичаен поглед върху процеса на експониране на фотографски произведения. Докато обикновено първо се снима, после се принтира и най-накрая се мисли за подходяща рамка, в проекта „Фрейминг“ се започва отзад напред – първо от рамката. Това е оригинална идея, която би предизвикала интерес в публиката.

Друг иновативен принос е демонстрирането на немислимата на пръв поглед колаборация между художествена фотография и фотожурналистика. В основата и на двете описани концепции – и манипулирането на възприятието на публиката, и личното отношение при гонзо снимането, стоят инстинктите на фоторепортера, преминали през емоциите и въображението на твореца, за да се получи въздействаща фотография с висока художествена стойност.

В Музей на фотографията и съвременните визуални изкуства в гр. Казанлък ще бъде показана малка част от колекцията. Освен това ще бъдат представени следните албуми:

– „ОХ, спомняте ли си госпожо“;

– „О, спомняте ли си Бай Хой“’

– „Етаж 13“.



Веселин Боришев:

Образование:
· 1986 г. Национално училище за изящни изкуства „Илия Петров“, гр. София; специалност „Художник изпълнител“

Творческа биография:
· 1999 г. „Чеч“ – самостоятелна фотографска изложба в Американски Университет в България;
· 2006 г. „ФоторепортажиТЕ“ – самостоятелна изложба фотографска в Галерия „Кредо Бонум“, София;
· 2012 г. „По-добре порно отколкото нищо“ – самостоятелна фотографска изложба в НДК, София;
· 2012 г. „България на Веселин Боришев“/ „Bulgaria of Veselin Borishev“ – двуезичен фотоалбум;
· 2019 г. „Chicklit365“ (www.chicklit365.com) – онлайн проект за фотография и литература;
· 2020 г. „О, спомняте ли си, госпожо“ – ретроспективен документален албум с фотографии от политическия живот в България през периода 2001-2020;
· 2020 г. „144000 minutes“ – Monochrome Hub, online group exhibition of documentary photography;
· 2021 г. „ОХ, спомняте ли си госпожо“ – ретроспективен документален албум с фотографии от политическия живот в България през 2021 г.;
· 2023 г. „О, спомняте ли си Бай Хой“ – албум с фотография и карикатури на Христо Комарницки на политическа тематика;
· 2023 г. „Етаж 13“ – албум с черно-бяла художествена фотография и текстове на Стефан Иванов.

Професионална биография:

· 1990 – 1992 г. в. „Пиринско дело“, Благоевград – уредник, отговорен секретар;
· 1992 – 1999 г. в. „Струма“, Благоевград – отговорен секретар, фоторепортер;
· 2000 – 2001 г. в. „Шок“ – фотограф;
· 2001 – 2013 г. в. „Труд“ – фоторедактор, фоторепортер, заместник отговорен редактор;
· 2014 – 2023 г. списание КлубZ – фотобилдредактор на свободна практика;
· 2019 г. – сега „Свободна Европа“ – фоторепортер на свободна практика.

Участия и награди:
· 9 пъти фоторепортер на годината на в. „Труд“;
· 2 номинации за наградата „Черноризец Храбър“;
· 2003 г. – втора награда на конкурс „Снимка на годината“ на Canon;
· 2019 г. – победител в категория „Фоторепортаж“ на наградите за чиста журналистика WebReport.